Restaurant app vs bestelwebsite: de voor- en nadelen op een rij
De belangrijkste trend in het consumenten landschap is de mobiele telefoon. De moderne consument gebruikt tegenwoordig voor alles hun mobiel: ze betalen online, werken online, leren online, chatten online én doen hun aankopen online. We vergelijken hier voor restauranthouders wat een eigen restaurant website vs een eigen app kan betekenen voor jouw onderneming.
Nederlanders downloaden spontaan apps
In 2019 hebben de Nederlandse consumenten €25,8 miljard besteedt, wat betekent dat er weer een stijging van 7% ten opzichte van het jaar ervoor. De groei in de online aankopen wordt sterk geleid door de uitgaven binnen de snelst groeiende online sector Food/Nearfood, namelijk een percentage van +24%. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
Gemiddeld de helft van de Nederlanders doet aankopen via de mobiele telefoon; onder de 35-jarigen is dit percentage zelfs 65 procent. Het zou een absolute gemiste kans zijn als je als horecaondernemer hier niet op inspeelt. Velen zitten al bij grote partijen, maar een eigen app en een eigen platform is van enorme waarde.
Waarom jouw eigen app?
Een app is een multifunctioneel middel voor marketing, klantcontact en verkoop. Een app kan je gemakkelijk koppelen aan je social media accounts en links, waardoor de gebruiker met een klik op de knop alles van jouw restaurant kunnen zien. Je hebt direct contact met de klant, omdat je enorm gemakkelijk een pushbericht kan sturen met bijvoorbeeld een gepersonaliseerde actie, kortingscode of gratis drankje. Dit bericht verschijnt direct in het scherm van de ontvanger.
Verkoop gaat ook enorm makkelijk en overzichtelijk. De klant heeft binnen een paar klikken op het scherm de bestelling geplaatst en jij krijgt de bestelling direct binnen in de keuken. Mensen geven de voorkeur aan apps boven websites, omdat apps veel makkelijker zijn in het gebruik. Gebruikersgemak is groter bij een app dan bij een bestelwebsite, waardoor klanten grotere bestellingen plaatsen en vaker bestellen.
Gemiddelde de helft van Nederlanders doet aankopen via de mobiele telefoon;
bron: Business Insider
Geniet van jouw restaurant website
Met een bestelwebsite ben jij ongelofelijk snel online, namelijk de volgende dag al. Voor een app kan het tot (maximaal) twee weken duren, aangezien de Appstore eerst de app moet goedkeuren. Een bestelwebsite is enorm toegankelijk, want deze is te zien op elk apparaat: van een desktop tot tablet, laptop en mobiele telefoon. Je moet in het begin mensen aanmoedigen om je eigen app te downloaden, maar ze zitten al op je restaurant website door simpelweg je naam te googelen.
Als je al een mooie, eigen website hebt dan kunnen we ook een bestelmodule integreren op jouw website. Hiermee kun je ook direct online, omdat we dan slechts een extra pagina aan hoeven te maken op je website om hier de bestelmodule plaatsen.
Bind de krachten van beiden
Met een restaurant website én app heb je het hele pakket en daarbij meer kans op extra omzet. Ze zijn enorm makkelijk te koppelen, waardoor je ze tegelijkertijd beheert. Je zou je menu van je website dus kunnen plaatsen in je app, zonder deze nog een keer in te hoeven voeren. Ook komen de bestellingen van beide platformen op hetzelfde scherm in de keuken binnen.
Als je de krachten van de bestelwebsite en de app verbind, dan zet je een marketingstrategie op waarbij je onafhankelijker wordt, meer klantenbinding hebt, consumenten enorm gemakkelijk bij je kunnen bestellen en nog veel meer. Bovendien krijg je korting als je ze beiden bij ons afneemt!