Nieuwsbrieven zijn een zeer effectief en krachtig middel om in te zetten voor je restaurant marketing. Je hebt direct en constant contact met je klanten. De klanten die zich bewust aanmelden voor je nieuwsbrief worden graag op de hoogte gehouden van jouw acties en ontwikkelingen. In deze blog behandelen we de voordelen van nieuwsbrieven en waarom het een middel is dat je zeker in moet zetten voor je restaurant website.
Succesvolle restaurant marketing
E-mailmarketing is een goedkope en effectieve manier om klanten naar jouw horecazaak te trekken. Je moet bij restaurant marketing wel bewust zijn van hoe je verschillende klanten benadert, want een nieuwe klant is natuurlijk heel anders dan een vaste klant die je bij binnenkomst meteen bij de voornaam herkent. Je kunt daarom bij e-mailmarketing programma’s verschillende nieuwsbrieven naar andere doelgroepen sturen.
Een welkomst nieuwsbrief voor een nieuwe klant wordt altijd enorm goed ontvangen en deze kun je bij de aanmelding automatisch en persoonlijk naar de nieuwe klant versturen. Denk hierbij aan een kleine welkomstkorting, zoals een gratis drankje of 15% korting bij de eerste bestelling. Vaste klanten vinden het echter leuk om op de hoogte te worden gehouden van alle ontwikkelingen van je restaurant door bijvoorbeeld een sneak peak te krijgen van een nieuw gerecht. Je kunt vaste klanten ook uitnodigen voor speciale evenementen of zelfs de kok aan ze voorstellen in een nieuwsbrief! Het werkt het meest omzetverhogend als je gericht adverteert op doelgroepen, bijvoorbeeld mensen die vaak pizza eten een ‘Pizzalover 1+1 gratis actie’ toesturen en mensen die vaak steak eten een goede steak actie sturen.
Wij zijn bij Restaurapp bezig om een tool te ontwikkelen waarbij je meer inzicht krijgt op hoe, wat en waar mensen bestellen en dat gaat je bij doelgericht adverteren enorm helpen! Klanten kunnen in je afhaal app en restaurant website van Restaurapp bij hun bestelling gemakkelijk, snel en duidelijk aanvinken dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen. Zo bouw je snel een publiek van lezers op voor je nieuwsbrief.
Voordelen nieuwsbrief versturen
Veel klanten vinden het erg leuk om op de hoogte te blijven van jouw restaurant. Hoogstwaarschijnlijk heb je klanten die je volgen op de social media voor jouw restaurant. Deze mensen kiezen er bewust voor om je te volgen, dus deze mensen zouden het ongetwijfeld erg leuk vinden om ook een nieuwsbrief te ontvangen van jouw restaurant!
- Als je een bericht plaatst op je social media dan moet je hopen dat mensen het bericht zien tussen honderden berichten van andere bedrijven en hun familie/vrienden/kennissen. Bij een nieuwsbrief krijgen mensen echter een notificatie en heb je een veel grotere kans dat mensen je bericht zien en vooral ook daadwerkelijk lezen.
- Een nieuwsbrief kan door iedereen worden ingezet, aangezien je niet veel middelen nodig hebt. Je hebt slechts een softwareprogramma nodig, zoals Mailchimp en tijd om een nieuwsbrief te schrijven. Het kost ook niet al te veel geld, bij Mailchimp heb je bijvoorbeeld tot 2.000 nieuwsbriefontvangers een gratis abonnement!
- De reactie op je nieuwsbrief is ook erg goed te meten. Bij elke nieuwsbrief kun je in het programma zien hoeveel de nieuwsbrief is geopend, de klikacties etc. Zo kun je ook meten wat mensen interessant vinden om te ontvangen en welke acties goed werken.
- Een nieuwsbrief kun je ook heel snel opstellen, binnen een half uur heb je een mooie nieuwsbrief in elkaar. Je kunt hierdoor ook snel inspelen op de actualiteit.
- Lezers die regelmatig op de hoogte blijven van een restaurant zien dit restaurant als betrouwbaar. Zo gaan ze sneller naar jouw restaurant, omdat ze het gevoel hebben dat ze je restaurant goed kennen. Mensen zien een nieuwsbrief ook als persoonlijke aandacht, omdat je een mail in jouw mailbox krijgt i.p.v. een bericht op een tijdlijn die iedereen kan zien.
Beste moment om nieuwsbrief te versturen
In tegenstelling tot social media hoef je niet rekening te houden met zichtbaarheid op een tijdlijn en een algoritme. Je moet echter wel rekening houden met de dag en de tijd dat je een nieuwsbrief verstuurt en wanneer concurrerende nieuwsbrieven verstuurd worden. Wat het meest geschikte moment is vind je in verscheidene onderzoeken terug van o.a. SendinBlue, MailChimp en Experian.
Dinsdag en donderdag zijn de meest populaire dagen om een nieuwsbrief te versturen volgens verschillende onderzoeken. Dinsdag en donderdag zijn volgens metingen ook de dagen dat veel bedrijven hun nieuwsbrief versturen. Daarbij kun je je afvragen of het goede dagen zijn om jouw nieuwsbrief te versturen of dat je bij deze dagen wegblijft omdat je niet bedolven wilt worden onder tientallen anderen. Bijna elke dag van de week heeft wel goede interactie, maar wat opvallend aan zaterdag is, is dat mensen goed reageren op mails met links. Mensen nemen dan meer de tijd om daadwerkelijk interactie te hebben met je mail en op de links te klikken. Qua dagen om jouw nieuwsbrief te versturen is het verstandig om in het begin van je restaurant marketing te experimenteren met verschillende dagen, zo zie je hoe jouw publiek hierop reageert.
De beste tijd om je nieuwsbrief te versturen is in de ochtend van 7 uur tot 10 uur, tijdens de lunch en de late middag tussen 4 en 5 uur. Dit zijn momenten dat mensen de tijd hebben om even te kijken naar hun mail, omdat ze dan niet op hun werk/school zijn of pauze hebben. Voordat je aan restaurant marketing voor je restaurant website en afhaal app begint d.m.v. nieuwsbrieven raden we je aan om eerst de reglementen van de AVG doorleest.