Het effect van kortingscodes op de consument

Nederlanders zijn dol op korting en zijn altijd op zoek naar de allerlaagste prijs voor een item. De effecten van kortingscodes en acties zijn erg sterk. Het kan de consument aanzetten tot aankoop, maar het kan ook een negatief effect hebben op je bedrijf. In deze blog bespreken we het effect van kortingscodes in je bezorgapp en restaurant website.

Banner Wat is het effect van kortingscodes op de consument?

“Ruim een kwart van Nederlanders breekt aankoop af zonder kortingscode”

Verleiding tot kopen

Uit een onderzoek van de Nationale Kortingsmonitor blijkt dat voornamelijk vrouwen snel in de verleiding raken door kortingscodes. Vier op de tien consumenten zeggen dat ze in de supermarkt bewust zo goedkoop mogelijk boodschappen proberen te doen en dit zelfs als een sport zien. Uit onderzoek van de Reclamefoler blijkt dat we nog nooit zo kortings bewust zijn als nu. Veel mensen zeggen dat ze ook in verleiding raken van acties op producten die ze zelfs niet eens nodig hebben of naar op zoek zijn. Een groeiend aantal Nederlanders wacht met een aankoop als ze weten dat er een kortingsactie aankomt. Ze wachten bijvoorbeeld met kleding kopen tot Black Friday of Cyber Monday. Er is ook een groeiend aantal dat het internet afzoekt naar een kortingscode voordat ze een aankoop maken. 

In het beheermenu van Restaurapp kun je heel gemakkelijk kortingscodes aanmaken voor je eigen app. In onze blog ‘Hoe beheer ik mijn kortingscodes?’ vind je uitleg over hoe je de kortingscodes aanmaakt, beheert en direct zichtbaar zijn in je eigen restaurant app.

Volg Restaurapp

Het risico van korting in je bezorgapp

Verschillende onderzoeken hebben ondervonden dat korting kan leiden tot minder verkoop. In deze onderzoeken maken ze een belangrijk onderscheid tussen noodzakelijke (melk, yoghurt, sap etc) en niet noodzakelijke (snoep, chips, koek etc.) supermarkt items. Korting op noodzakelijke blijkt op twee manieren van belang te zijn voor de consument: aankoopwaarde en transactiewaarde. Voor een consument maakt het niet uit als de korting maar -10% is bij noodzakelijke items, omdat zij het als grote winst zien op het item dat ze sowieso al zouden kopen. 10% korting op niet noodzakelijke items laten ze echter heel snel liggen, omdat de korting ‘niet hoog genoeg’ is. Het product wordt als minder aantrekkelijk gezien en dit kan zelfs leiden tot minder verkoop van het product.

Bij een restaurant app bestellen wordt gezien als een luxe en is dus niet noodzakelijk. Gezien ongelofelijk veel bedrijven tegenwoordig regelmatig korting geven is er ook concurrentie tussen acties. Consumenten zien 10% korting daarom als te weinig en gaan dan opzoek naar hogere korting en beter acties. Als je echter te hoge korting geeft kan dat ervoor zorgen dat je weinig tot geen winst maakt. En als je te regelmatig korting geeft, dan kunnen mensen je bedrijf en je producten minder serieus nemen.

Optimaal gebruik kortingscodes

Kortingscodes zijn zeker goed om af en toe in te zetten, maar het ook zorgen voor negatieve effecten als je dit middel niet goed inzet. Je moet bij kortingscodes voornamelijk letten op drie verschillende elementen: hoe hoog is de korting, op welke items en hoe vaak geef je korting. Bij kortingscodes moet je letten op de winst die je maakt op een item en daarop kun je de hoogte van de kortingscode baseren. Je kunt bijvoorbeeld niet 80% korting geven op een pizza als je inkoopkosten hoger zijn dan het bedrag wat je dan nog voor de pizza krijgt.

Favoriete items doen het vaak erg goed met korting, omdat mensen het al van plan waren om te kopen. Vaak hebben consumenten dan het gevoel dat ze geld overhouden en bestellen er dan nog iets bij, zoals een voorgerecht of een toetje. Als je te regelmatig korting geeft kunnen klanten denken dat je toch constant korting geeft en voelen zich daardoor niet aangeslagen om te bestellen zodra ze een actie van je zien. Zie de kortingscode daarom als een cadeautje dat je af en toe aan je klanten geeft.